گزارش نصر از حال و هوای مردم در روزهای کرونایی/

بازارگردی و خرید شب عید، شاید وقتی دیگر/ در خانه بمانیم

1398/12/22 - 00:43 - کد خبر: 16344 نسخه چاپی

نصر: به نظر می رسد در این شرایط کرونایی، اقشار جامعه به دو دسته تقسیم ‌شده اند؛ اقشاری که یا خیلی بیش از حد حساس شدند و استرس دارند و اقشاری که اصلا یا اطلاع ندارند یا بیخیال هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، "ویروس کرونا" یا همان کوئید 19 نام ویروس جدیدی است که پس از شایعات فراوان بالاخره، اولین استانی که در کشور ما درگیر ویروس کرونا شد، قم بود.

به گفته کارشناسان، کرونا ویروسی است که سرعت شیوع زیادی دارد و با سرعت می تواند همه جا را آلوده کند. این ویروس به اصطلاح هوشمند، اغلب دامن افرادی را می گیرد که هم ‌زمان دارای بیماری دیگری باشند؛ مخصوصا افراد مبتلا به بیماری ‌های قلبی و ریوی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. از علائم اوليه کرونا می توان به تب و لرز، بي حالي، سرگيجه، سرفه و گلودرد اشاره کرد که پس از چند روز تنگي نفس پديدار مي شود.

 طبق يافته هاي باليني، ویروس کرونا در بزرگسالان موجب سرماخوردگي بدون تب مي شود؛ شایع ترین علائم ویروس کرونا مشابه عفونت های «راینوویروس» است که منجر به تنگی نفس، آبريزش بيني و بي قراري ظاهر مي شود، مجراي تحتاني تنفسي به ندرت گرفتار مي شود و کودکان مبتلا به آسم، از حملات زياد عطسه رنج مي برند و در بزرگسالانی که بيماري ريوي مزمن دارند، علائم تنفسي را تشديد می کند.

میزان ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح جامد از دو ساعت تا ۹ روز است که آب و محلول‌های سفید کننده، بهترین ضدعفونی کننده روی این سطوح  است. همچنین کرونا بین ۵ دقیقه تا ۹ روز روی سطوح بی ‌جان نیز زنده می ‌ماند و می ‌تواند افراد سالم را آلوده کند، همچنین این ویروس می تواند تا 96 ساعت روی صفحه نمایش موبایل زنده بماند که نیاز است حداقل روزی دو بار صفحه نمایش گوشی را با محلول های ضدعفونی کننده تمیز کرد، لازم به ذکر است هيچ درمان و واکسني براي عفونت هاي کرونا ويروس وجود ندارد و تاکنون هیچ داروی قطعی ضد کرونا کشف نشده است.

به نظر می رسد در این شرایط کرونایی، اقشار جامعه به دو دسته تقسیم ‌شده اند؛ اقشاری که یا خیلی بیش از حد حساس شدند و استرس دارند و اقشاری که اصلا یا اطلاع ندارند یا بیخیال هستند.

ین در حالی است که برخی از مردم همگام با رسانه ها به توصیه های تاکید شده عمل می کنند، اما در این میان اقشار زیادی هستند که نه تنها به ویروس کرونا بی اهمیت اند بلکه پیشگیری ها و توصیه های مراجع پزشکی هم برایشان اهمیتی ندارد. کارمندان بانک ها، متصدیان جایگاه های سوخت و ... از ریسک بیشتری برای ابتلا به این بیماری خطرناک دارند.

حوالی خیابان آبرسان، تفکیک کنندگان غیرمجاز زباله را می بینم که بدون رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در این شرایط بحرانی، مشغول به جدا و جمع کردن اقلام به دردبخورشان از میان آن همه زباله ای که شاید ویروس کرونا نیز در آن ها کمین کرده باشد، هستند.

تفکیک کنندگان زباله ها یکی دیگر از این قشرها هستند که متاسفانه در این شرایط نامناسب مجبور به تفکیک زباله و درآوردن خرج زندگی هستند. نزد یکی از آن ها رفتم، جوانی بلندقامت که مثل همیشه مشغول تفکیک زباله بود، بعد از سلام برایش از ویروس کرونا گفتم و بلافاصله جواب داد: همه مواردی را که گفتی می دانم، اما چه کار کنم؟ مجبورم.

وی گفت: یک دختر دارم که تازه یک سالش شده و خرج زندگی واقعا زیاد است، یک وام هم دارم که مجبورم علاوه بر کار دنباله ضایعاتی باشم که مردم در باکس های زباله می اندازند.

امیر ادامه داد: راستش فعلا به فکر کرونا نیستم! به فکر تامین لوازم مورد نیاز خانه هستم و مجبورم کار کنم و تا حد توان بوی بد زباله ها را تحمل کرده و ضایعات بیشتری جمع کنم.

در ادامه گزارش، سراغ زحمتکشانی رفتم که صبح زود مشغول جمع کردن زباله ها از خیابان ها بودند، عباس آقا مرد جوانی هست که با دقت مشغول جاور کردن خیابان بود.

عباس آقا درد دلش را اینگونه باز کرد و گفت: حداقل در این ایام که هر لحظه ممکنه مشکلی برای من و همکارانم پیش بیاد، مردم اصلا حال ما را رعایت نمی کنند.

وی از اینکه برخی ها فرهنگ انداختن زباله به باکس مخصوص زباله را هنوز یاد نگرفته اند اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه هر روز شاهد زباله هایی در وسط خیابان هستیم که همه جای خیابان پخش می شود و مجبوریم آنها را جمع کنیم.

وی در ادامه از مردم خواست در این ایام که شرایط عادی نیست و هرگونه آلودگی ممکن است شرایط جبران ناپذیری را رقم بزند، نیاز است تا همه مردم زباله های خود را در نایلون های مخصوص زباله گذاشته و محکم ببندند همچنین از مردم خواهش می کنم زباله های خودشان را بصورت دستی به سطل زباله بیاندازند، اینکه زباله را روی کاپوت ماشین می گذارند با یک ترمز کوچک کل زباله هایشان وسط خیابان می افتد و همه جا پخش می شود، جمع کردن این زباله واقعا برای ما سخت است.

در این شرایط که مسئولین تاکید ویژه ای در خانه ماندن دارند تا این ویروس مهار شود، مشاغل زیادی هستند که در معرض خطر آلوده شدن هستند، در روزهایی که با کرونا دست و پنجه نرم می کنیم، سراغ آجیلی فروش هایی رفتم که شب عید فروششان نسبت به ایام دیگر سال زیادتر است، اگر چه بازار کلا کساد است و اسفند ماه امسال خیلی از بازاریان با وجود کرونا، فروش چندانی نداشتند اما اگر سنگ فرش تربیت و برخی جاهای همیشه شلوغ بازار را نگاه کنیم، باز همان شلوغی دیده می شود؛ دستفروشانی که وسط تربیت اجناس خود را می فروشند، این نوع اصناف همچون آجیل فروشانی هستند که مردم با محصول تماس دارند و احتمال بسیار زیادی برای آلوده و ناقل شدن ویروس دارد.

دکتر "مهران عبدالله نامی"، متخصص بیماری های عفونی در تبریز ضمن رعایت موارد بهداشتی اظهار کرد: مردم سعی کنند بهداشت عمومی خود را رعایت کنند و حدالامکان از مراجعات غیر ضروری بپرهیزند.

وی با انتقاد از برخی رسانه ها گفت: متاسفانه برخی از مردم جامعه ما مشکلاتی که پیش می آید برخورد احساسی دارند و منطقی فکر نمی کنند، در چنین وضعیتی رعایت موارد اعلام شده می تواند کمک شایانی به حل این بحران نماید.

نامی به کسانی که قصد خرید آجیل شب عید را دارند، توصیه کرد: تاحد امکان نباید از آجیل و خشکبار و اقلامی که باز هستند و امکان لمس شدن را دارند و چندان هم ضروری نیستند، استفاده کرد اما اگر اصراری بر خریدن هم باشد، مردم سعی کنند آجیل و اقلامی را که بدون تماس دست و به صورت پک های بسته بندی شده است را بخرند.

وی در پایان با بیان اینکه مراجعه های بی مورد در این شرایط ارزشی ندارد، گفت: باید در نظر گرفت که لزومی ندارد برای یک سرما خوردگی ساده به مراکز درمانی که منبع اصلی ویروس هاست، مراجعه کنند.

با توجه به توصیه موکد پزشکان مبنی بر ضدعفونی محیط و شستن مکرر دست ها لازم است بدون حساسیت و با آرامش کامل به جنگ کرونا برویم و استرس و ترس های بی مورد را از خود دور کنیم چرا که ترس برادر مرگ است.

همچنین با توجه به نبود مواد ضدعفونی کننده در داروخانه ها می توان از دو روش وایتکس و سرکه سفید برای تهیه محلول ضد فونی کننده اقدام کرد، برای این کار می توانید 9 قسمت آب و یک قسمت سفید کننده مانند وایتکس را ترکیب کرده و با استفاده از پارچه خیس سطوح را تمیز کرده و با پارچه خشک نیز باقی مانده رطوبت را پاک کرده و از بین ببریم، همچنین می توان یک قسمت آب با یک قسمت سرکه سفید و در یک قسمت ۵ تا ۱۵ قطره اسانس (عصاره دلخواه) رو با هم ترکیب کرد و داخل یک بطری اسپری شیشه‌ای ریخت. می توان برای ضدعفونی کردن فضای خانه، آشپزخانه و سرویس بهداشتی از این اسپری نیز استفاده کرد.

گزارش نصر حاکی از آن است که متاسفانه علی رغم تمام تاکیدات، همچنان شاهد حضور مردم در بازار و برخی مکان های پر تردد هستیم که در این وضعیت خطرناک و بحرانی به هیچ مورد صلاح نیست، یکی از مهم ترین توصیه سازمان جهانی بهداشت و جامعه پزشکی کشورمان، کم کردن و به صفر رساندن ارتباطات در جامعه و تجمعات از قبیل جشن ها، مجالس ترحیم و سایر مراسمات است که این اصل نیز با رعایت همگانی محقق خواهد شد.

همچنین شایان ذکر است که در شرایط کرونایی و حساس جهت جلوگیری از نقل این ویروس و کم کردن حضور مردم، دستگاه های امر با ساماندهی و رسیدگی فوری به دستفروشان، کارتن خواب ها، کودکان کار، تفکیک کنندگان زباله ها وسایر مشاغل در این برهه حساس تدابیری مناسب و در خور شان آنها داشته باشند.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز

انتهای پیام/
بازارگردی و خرید شب عید، شاید وقتی دیگر/ در خانه بمانیم محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار