قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت؛

وضعیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی چند روز آینده مشخص می‌شود/ پیشنهاد ادامه ترم جاری تا پایان تابستان

1399/01/10 - 17:00 - کد خبر: 17394 نسخه چاپی

نصر: قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت از تدوین پیش‌نویس وضعیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم جاری خبر داد و گفت: این پیش‌نویس فردا به منظور مشورت و نظرخواهی در بین معاونین آموزشی دانشگاه‌های کشور بررسی خواهد شد و در صورت تصمیم‌گیری نهایی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا،  حمید اکبری ضمن بیان این مطلب به جزئیات پیش‌نویس وضعیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم جاری اشاره کرد و افزود: پیش‌نویسی به منظور جبران عقب افتادگی‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و این پیش‌نویس به منظور نظرخواهی و تصمیم‌گیری نهایی به معاونین آموزشی دانشگاه ها ارائه شده است و فعلا جنبه پیشنهاد با معاونین آموزشی دانشگاه‌ها را دارد.

وی در ادامه افزود: پیش‌نویس فوق هنوز نهایی نشده است و صرفاً جنبه مشورت و پیشنهادی دارد و قرار است فردا با معاونین آموزشی دانشگاه‌های کشور در این زمینه بحث و تبادل نظر صورت بگیرد تا بتوانیم تصمیم‌گیری نهایی در زمینه وضعیت آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اتخاذ کنیم.

در واقع پیش نویس فوق بعد از نظرخواهی در گروه معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور اصلاح و استاده ملی کرونا ارائه خواهد شد و تصمیم نهایی طی روزهای آتی رسماً به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شود.

قائم‌مقام همچنین به جزئیات پیش‌نویس جبران افتادگی‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح نیمسال دوم تحصیلی سال ۹۸ _ ۹۹ تا پایان شهریورماه در سال جاری تمدید می‌شود و بر این اساس کلیه فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور تا این زمان ادامه خواهند داشت.

به این ترتیب با توجه به شرایط پیش‌آمده ترم تابستانی در سال ۹۹ نخواهیم داشت.

اکبری خاطرنشان کرد: طبق پیش‌نویس، حقوق واحدهای نظری در همه رشته مقاطع تحصیلی در این نیمسال به صورت مجازی ارائه خواهند شد که سقف میزان آن توسط شورای آموزشی دانشگاه تعیین می‌گردد. بنابراین در این راستا دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی ضمن ارتقاء زیرساخت‌های لازم، زمینه پایش و ارتقاء کیفی ارائه مجازی واحدهای نظری را فراهم نموده و نظارت کامل و روند مجازی سازی آموزش خواهند داشت.

به گفته وی، نحوه برگزاری آزمون‌های ارزیابی پایانی واحدهای مجازی ارائه شده متعاقباً اعلام خواهد شد. همچنین در خصوص واحدهای عملی که در حال حاضر امکان برگزاری آنها به واسطه شیوع ویروس کرونا فراهم نیست دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ترتیبی اتخاذ کنند که از فرصت تابستانی برای نیمسال تحصیلی به منظور ارائه آنها برآورده شود.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در صورتی که پیش نویس فوق تصویب شود واحدهای کار آموزش پزشکی با توجه به عدم امکان حضور دانشجویان در بخش‌های بالینی، ارائه این واحدها به تابستان و پس از عبور از شرایط بحرانی موکول می‌شود.

در این راستا دانشگاه‌ها ارائه باید ترتیبی اتخاذ دهند تا با استفاده از حداکثری از ظرفیت کلینیک‌های ویژه در ساعات اصل و همچنین حضور کارآموزان در فیلدهای بالینی در قالب کشیدک‌های شبانه، بازه زمانی دوره‌های یک ماهه کارآموزی را حداکثر تا ۲۰ روز کوتاه کنند.

این ارائه دروس نظریه دوره کارآموزی به صورت مجازی در ماههای اردیبهشت و خرداد فرصت مناسب برای حضور بیشتر کارآموزان در روزهای بالینی در تابستان را بیشتر فراهم خواهد کرد. ضمن اینکه این الگو برای دوره‌های متناظر در سایر رشته‌ها دارای دوره‌های کارآموزی مانند دندانپزشکی نیز قابل تعمیم است.

اکبری در خصوص وضعیت دانشجویانی که در آستانه دوره دوره فیزیوپاتولوژی هستند نیز گفت: ورود به این دوره بر اساس سوابق تحصیلی بوده و گذراندن آزمون علوم پایه در این دوره ضروری نیست، بنابراین دانشجویانی که تمایل به رهبر و بهره‌مندی از مزایای نمره و رتبه آزمون علوم پایه دارند می‌توانند در دوره بعدی این آزمون شرکت کنند به طوری که نحوه ارزیابی و محاسبه حد نصاب قبولی بر اساس سوابق تحصیلی تا پایان فروردین ماه اعلام می‌شود.

اکبری تاکید کرد: برای دانشجویان پزشکی که کارورزی‌شان از این نیمسال تحصیلی آغاز می شود شرط ورود به دوره کارورزی بر اساس سوابق تحصیلی بوده و شرکت در آزمون پیش کارورزی برای آغاز این دوره ضروری نیست.

بنابراین دانشجویان که مایل به استفاده از مزایای نمره و رتبه این آزمون هستند می‌توانند در دوره آتی آزمون پیش کارورزی شرکت کنند و بر این اساس آن دسته از دانشجویانی که بر اساس سوابق تحصیلی وارد دوره کارورزی می‌شوند موافق آزمون صلاحیت بالینی در پایان دوره کارورزی شرکت فراغت از تحصیل خواهد بود.

مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت در خصوص جزئیات پیش‌نویس فوق برای دستیاران بالینی نیز گفت: برای این دوره آزمون‌های درون بخشی لاگ بوک و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای جایگزین آزمون ارتقا در سال تحصیلی ۹۹_ ۹۸ می‌شود. دانشگاه‌ها در مناطق آزمایشی ضروری است نسبت به اتخاذ رویه همسو و یکپارچه در معیارهای ارزیابی و نمره دهی هماهنگی های لازم را با یکدیگر داشته باشند.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: البته پیش‌نویس فوق هنوز به منظور نظرخواهی و شور در بین معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارد و هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است و بعد از اتخاذ تصمیم نهایی آن را به دانشگاه ها ابلاغ خواهیم کرد.
انتهای پیام/
وضعیت آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی چند روز آینده مشخص می‌شود/ پیشنهاد ادامه ترم جاری تا پایان تابستان خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار